Otsikko
Kertoisitko Alina-nimen alkuperän?

Kysytty

Kertoisitko Alina-nimen alkuperän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Uuden suomalaisen nimikirjan"(Otava 1988) ja Kustaa Vilkuna: "Etunimet" (Otava, 1990) mukaan nimi on englantilais-saksalaisen Aline -nimen latinalainen asu. Nimen alkuosa viittaa muinaissaksaan, athal= jalosukuinen. Nimi oli yleinen Englannissa jo 1100-luvulla, Aline oli alkuaan Adeline. Alina otettiin Suomessa almanakkaan 1872 muodossa Aliina. Pentti Lempiäisen "Suuressa etunimikirjassa" (WSOY 1999) todetaan nimelle olevan useita juuria, se voi olla lyhentymä Adelinasta. Kantasana voi olla myös Helena tai Helene tai nimi voi olla Alin sisarnimi saksalaisten nimitutkijoiden mukaan. Suomen ortodoksisen kalenterissa Alina on muunnos Akylina-nimestä.

22 ääntä

Kommentit

Mikä on "kasu"?

Kävin tutkiskelemassa asiaa ja kävi ilmi, että vastaukseen on lipsahtanut kirjoitusvirhe, tarkoitus on ollut kirjoittaa latinalainen asu, ei kasu.

Jaa, kasut kuulemma huutelevat Itiksen metroasemalla...

Selvisi, kantasuomalainen.