Haluaisin tietää nimen Ella etymologiaa, ja mitä Ella tarkoittaa suomeksi, entä muilla kielillä? Ja lisäksi haluaisin tietää, että mistä tulevat nimet Eleonora…

Kysytty

Haluaisin tietää nimen Ella etymologiaa, ja mitä Ella tarkoittaa suomeksi, entä muilla kielillä? Ja lisäksi haluaisin tietää, että mistä tulevat nimet Eleonora, Gabriella ja Patronella ja mitä ne tarkoittavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa tutustua Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistoon osoitteessa http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx
Kirjoita hakuruutuun sanat Ella etunimet: nimi on muuntuma Helena-nimestä, joka puolestaan tulee kreikan sanasta helios, aurinko.
Eleonora tulee arabian sanasta Ellinor, Jumala on valoni.

Gabriella on Gabrielin sisarnimi. Nimi on hebreaa ja tarkoittaa Jumalan taistelijaa tai jumala on voimakas. Raamatussa Gabriel on sen arkkienkelin nimi, jonka tuli ilmoittaa Johannes Kastajan ja Jeesuksen syntymästä näiden äideille.

Tarkoititko mahdollisesti Petronellaa? Nimi tulee latinasta ja tarkoittaa Petronius-sukuun kuuluvaa naista. Se saattaa olla lähtöisin kreikan sanasta petra ja saattaa siten olla Pietarin sisarnimi. Petros tarkoittaa kalliota.

Suosittelen käyntiä lähimmässä kirjastossa tutustumassa nimistöä käsittelevään kirjallisuuteen