Mitä tarkoittaa nimi Aapeli, ja mikä on nimen historia?

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Aapeli, ja mikä on nimen historia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aapeli on suomalainen muoto nimestä Aabel, joka juontuu heprean nimestä Hevel, 'henkäys'. Raamatussa Aabel oli Aatamin ja Eevan toinen poika. Abel-nimi on Suomessa esiintynyt kalentereissa vuodesta 1646 lähtien, Aapeli vuodesta 1908. Lähde: Kustaa Vilkuna, Etunimet (Otava 2005)

22 ääntä
Asiasanat

Kommentit

1. Olisin halunnut vielä tietää montako Aapeli nimistä ihmistä on Suomessa kastettu Aabeliksi?
2. Merkitseekö Aapeli nimi muuta kuin henkäystä?
3. Mitä lempinimiä käytetään Aapelista?
4.Kuka on kuuluisin ihminen Suomessa, jolla on nimenä Aapeli?
Kiitos, että sain kysyä.