Otsikko
Poikamme nimeksi tulee Valo Matias. Haluaisin saada tietoa näiden nimien historiasta, merkityksestä ja taustasta.

Kysytty

Poikamme nimeksi tulee Valo Matias. Haluaisin saada tietoa näiden nimien historiasta, merkityksestä ja taustasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valo liittyy kynttilänpäivään (2.2.) ja talven alkavan väistymisen synnyttämiin mielikuviin. Valon nimipäivähän on kynttilänpäivän jälkeisenä päivänä. On arveltu, että Blasiuksen karjalainen muunnos Valosi olisi edesauttanut Valon tuloa etunimeksi. Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Valon Lukillianos-nimeen.
Matias on lyhentymä heprealaisista nimistä Mattatias ja Mattitja, jotka tarkoittavat 'Jumalan lahjaa'. Suomen almanakassa nimen kirjoitusasu on vaihdellut, eri muotoja ovat esim. Matthias, Mathias, Mattias.

Lisätietoja saat esimerkiksi lähteenä käytetystä Lempiäisen Suuresta etunimikirjasta (WSOY).