Otsikko
Miksi kirjastojen yleisöpäätteistä ei voi varata aineistoa, kuten kirjastosta missä pääte on, vaan pitää kirjoittaa varaus varauslapulle? Pystyykö koneilta…

Kysytty

Miksi kirjastojen yleisöpäätteistä ei voi varata aineistoa, kuten kirjastosta missä pääte on, vaan pitää kirjoittaa varaus varauslapulle? Pystyykö koneilta joskus myohemmin sitten varaamaan suoraan muiden kirjaston aineistoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun neljän kunnan (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) nykyinen järjestelmä on kuvailemasi, eli yleisöpäätteillä varauksen voi kohdistaa vain sen kirjaston aineistoon, missä kulloinkin varauksen tekee.

Järjestelmätason varausta eli varausta joka kohdistuisi teoksen kaikkiin niteisiin ei voi toistaiseksi tehdä. Paperilappuja kirjoitellaan, kun henkilökunta tekee varauksia toisten kirjastojen aineistoon. Laput voi välttää, jos pyytää henkilökuntaa varaamaan suoraan omalle kortille, jolloin varausilmoitus tulee sieltä kirjastosta, minne varaus on tehty. Jos ei kirjaa halua kyseistä kirjastosta noutaa, voi ilmoituslapussa olevaan numeroon soittaa ja pyytää lähettämään sen lähikirjastoon.

Miksi systeemi ei voisi olla yksinkertaisempi ja joustavampi? Sitä mekin monesti huokailemme. Uuden ja toimivan järjestelmän kehittäminen ei olisi ongelma, jos kyse olisi yhdestä kunnasta. Nyt joudutaan sovittamaan yhteen neljän suuren kunnan lainauskäytännöt. Usein on kyse periaatekysymyksistä, joita on hankalampi ratkaista kuin teknisiä, vaikka kyllä niissäkin vaikeuksia riittää! Lohdutukseksi vain siis sinulle: ongelmat tiedetään, asioita selvitetään, ratkaisua odotetaan.