1800-luvulla sekä jo edellisen vuosisadan lopulla ja vielä seuraavan vuosisadan alulla Euroopassa ja Yhdysvalloissa monet ihmiset pelkäsivät elävältä…

Kysytty

1800-luvulla sekä jo edellisen vuosisadan lopulla ja vielä seuraavan vuosisadan alulla Euroopassa ja Yhdysvalloissa monet ihmiset pelkäsivät elävältä hautaamista niin paljon, että hautoihin asennettiin laitteita, joilla olisi voinut ilmoittaa olevansa hengissä. Käytännössä se, että vahingossa elävältä haudattu todella olisi lähettänyt tuollaisen viestin ja sen johdosta pelastunut, oli kai kuitenkin valtavan epätodennäköistä – oletettavasti jotta ei olisi kokenut tukehtumiskuolemaa arkussa hänen olisi pitänyt herätä kuolemaksi tulkitusta tajuttomuustilasta nimenomaan aivan heti hautaamisen jälkeen ja toisten avata hauta nopeammin kuin olisi ollut luultavasti mahdollista paitsi jos arkku olisi ollut päätynyt johonkin ilmataskuun. Onko lähteitä, joiden mukaan kuitenkin joku elävältä haudattu olisi lähettänyt sellaisen viestin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalmistopiirin oheisessa artikkelissa https://kalmistopiiri.fi/2017/03/01/elavalta-hautaamisen-pelko-ja-vikto… todetaan, että turva-arkkujen pelastamista ihmisistä ei ole mitään dokumentteja. Turva-arkuissa haudatut ihmiset ovat olleet kuolleita tai turvamekanismi ei ole toiminut.

1 ääntä

Kommentit

jos ei haudasta, niin googlen mukaan ainakin ruumishuoneelta. Ei kovin pitkä matka sinne maan poveen. Hakusana kuukkeliin " mies heräsi koomasta ruumishuoneella".