Kuulen jatkuvasti sanottavan ,kuinka joku on "outolintu". Mistä ihmeestä noin kömpelö , ja kelvottomasti taipuva käsite on kotoisin? Miksi outo on outolintu?

Kysytty

Hei.
Kuulen jatkuvasti sanottavan ,kuinka joku on "outolintu". Mistä ihmeestä noin kömpelö , ja kelvottomasti taipuva käsite on kotoisin?

Miksi outo on outolintu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyse lienee suomalaisesta vastineesta vanhalle latinankieliselle fraasille rara avis, joka tarkoittaa kirjaimellisesti harvinaista tai erikoista lintua, ja jolla on perinteisesti viitattu poikkeukselliseen tai erikoislaatuiseen ihmiseen. Ilmaus esiintyy latinankielisessä muodossaan Horatiuksen ja Juvenaliksen kirjoituksissa, ja sillä on vastineensa monissa eurooppalaisissa kielissä (esim. englannin "rare bird").

Siihen on vaikeampi antaa vastausta, miksi suomen kieleen on vakiintunut nimenomaan sanapari "outo lintu". Merkitykseltään se kuitenkin tuntuisi vastaavan rara avis -fraasia: Kielitoimiston sanakirjan määritelmän mukaan "outo lintu" on "harvinainen, poikkeuksellinen ihminen" ja Erkki Karin Naulan kantaan -idiomisanakirjan mukaan "harvinainen tai omalaatuinen ilmestys". Otavan Suomalainen fraasisanakirja vuodelta 1981 tuntee myös sanonnan "harvinainen lintu", jonka alkuperäksi mainitaan nimenomaan latinan rara avis, ja jonka määritelmä kuuluu "ikivanha nimitys esim. uskollisesta ystävästä tai yleensä poikkeavasta ihmisestä".

Lähteet:

Kari, Erkki: Naulan kantaan. Nykysuomen idiomisanakirja. Otava, 1993.

Suomen kielen sanakirjat 2: Suomalainen fraasisanakirja. Toim. Sakari Virkkunen. Otava, 1981.

Kielitoimiston sanakirja. https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

Online Etymology Dictionary. https://www.etymonline.com/