Jos joku sanoo, että jotain tulee tapahtumaan ja että "sano/sanokaa minun sanoneen", niin mistä tuo tulee, kun sanotaan noin?

Kysytty

Jos joku sanoo, että jotain tulee tapahtumaan ja että "sano/sanokaa minun sanoneen", niin mistä tuo tulee, kun sanotaan noin? Joskushan voi käydä niin, että jos joku uskoo jonkin tapahtuvan ja sanoo sen ääneen, niin hänellehän voitaisiin sitten huomauttaa, että niin ei käynyt vaikka sanoit niin käyvän.

Vastaus

Vastattu

Ihminen, joka käyttää sanontaa voi olla hyvin varma itsestään ja siitä, että tietää tulevien tapahtumien kulun tai hän vain haluaa korostaa mielipiteensä painokkuutta.

Varmaan aika useinkin  käy niin, että ihminen ennakoi asioita väärin tai pessimistisemmin kuin lopulta tapahtuu.

Toisaalta ihmisen muisti muokkautuu monesti tapahtumia vastaavaksi."Tutkijat ovat jo pitkään olleet yksimielisiä siitä, että muisti ei ole kopiokone vaan tarinankertoja. Mielikuva aivoissa sijaitsevasta arkistosta, jossa muistot ovat omissa lokeroissaan kauniisti aikajärjestyksessä, on harhaanjohtava, sillä tosiasiassa muistot ovat murenina hermoverkostoissa, ja ne ikään kuin kootaan aina uudestaan, kun ne palautetaan mieleen. Ne myös muuttuvat ajan myötä, kun alkuperäiseen muistoon sekoittuu matkan varrelta monenlaisia aineksia koetusta, nähdystä, kuullusta, luetusta ja kuvitellusta. Milan Kundera kirjoittaa esseekokoelmassaan Esirippu, että heti kun mikä tahansa pieni tapahtuma jää menneisyyteen, se menettää konkreettisen luonteensa ja muuttuu varjokuvaksi. Kerronta on muistelua ja muistelu on tiivistämistä, yksinkertaistamista ja abstraktiota " Duodecimlehti

Siksi monet muistavat paremmin onnistumisensa, aurinkoiset päivät ja mukavat tapahtumat kuin arjen pienet harmit ja hankaluudet. Tosin arjen muuttuminen raskaammaksi ja ikävämmäksi näkyy 2000-luvulla. Kotimaa

Sanontaa käyttävät varmaan muistavat onnistuneensa usein ennustamaan tulevat tapahtumat.