Kun näen että etsimäni kirja on lähikirjastossa, mutta en ehdi hakea sitä heti, varaan sen. Kirja ilmeisesti "tilataan" kuitenkin jostain muualta, koska kirja…

Kysytty

Kun näen että etsimäni kirja on lähikirjastossa, mutta en ehdi hakea sitä heti, varaan sen. Kirja ilmeisesti "tilataan" kuitenkin jostain muualta, koska kirja näkyy vielä kotikirjaston hyllyllä mutta jostain muualta se on "matkalla", ja kestää aikansa ennenkuin se on minulle ilmoitettu noudettavaksi. Miksi kirjaa ei ensin katsota siitä kirjastosta mihin se on varattu? Miten järjestelmä toimii?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastoissa on käytössä nimekehaku. Kun niteitä on hyllyssä, varaus menee nimeketasolle odottamaan hakulistan tulostusta. Varaus menee aina ensin noutopaikan hakulistalle. Koska varaus siis kuitenkin kohdistuu nimekkeeseen eikä yhteen tiettyyn niteeseen, varaukseen saattaa tarttua saman nimekkeen mikä tahansa nide, jota ensimmäisenä käsitellään jossakin kirjastossa. Jos siis varaamasi teos sattuu palautumaan esimerkiksi Kalajärven kirjastoon ennen kuin valitsemassasi noutopaikassa on ehditty käsitellä varausten hakulistaa, teos lähtee Kalajärveltä siihen kirjastoon, josta haluat sen noutaa.

Varauslistoja käsitellään kirjastoissa useita kertoja päivässä, joten useimmissa tapauksissa varaus tarttuu juuri valitun noutokirjaston niteeseen. Jos kuitenkin tahdot olla varma siitä, että ehdottomasti saat juuri tietyssä kirjastossa paikan päällä olevan niteen, sinun on parasta soittaa kyseiseen kirjastoon ja pyytää henkilökuntaa varmistamaan, että teos todella löytyy kyseisen kirjaston hyllystä ja että varauksesi tarttuu juuri siihen kyseiseen niteeseen.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos lähikirjasto on kiinni eikä henkilökuntaa ole paikalla varauksen tekohetkellä, ehtii kirja lähtemään noutokirjastoon jostain sillä hetkellä avoinna olevasta kirjastosta. Pienissä lähikirjastoissa saattaa olla vain yksi työntekijä, joka ei muiden töiden ohella ehdi hakea varauksia niin nopeasti, jolloin kirja ehtii lähteä matkaamaan noutokirjastoon jostain isommasta kirjastosta.