Otsikko
Jos päiväkoti lainaa kirjastosta cd:n saako siitä luoda kopion?

Kysytty

Jos päiväkoti lainaa kirjastosta cd:n saako siitä luoda kopion?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain 12 § sallii laillisesti hankitun äänitteen kopioimisen yksityiskäyttöön. Päiväkodissa äänitteen kuuntelu tai esittäminen on julkista toimintaa, joten mitään pysyvää kopiota ei saisi näin ollen päiväkodin käyttöön valmistaa. Lain 11 a § kuitenkin sallii kappaleen valmistamisen tilapäisesti ja satunnaisesti, teknisistä syistä. Ensisijaisesti kuitenkin päiväkodissa olisi käytettävä julkiseen jakeluun tuotettua teoskappaletta, olipa se sitten lainattu kirjastosta tai ostettu.

Lisäksi on hyvä muistaa, että musiikin esittämiseen päiväkodilla on oltava musiikkilupa, jonka saa Teoston ja Gramexin yhteisestä Musiikkiluvat.fi-palvelusta. Kunnallisissa päiväkodeissa yleensä asia on yleensä kunnossa, jos kunta on huolehtinut musiikkiluvista asianmukaisesti. Yksityisen päiväkodin on hankittava musiikkilupansa itse.

Kirjallisuuden, myös äänikirjojen, julkiseen esittämiseen tarvitaan yleensä lupa, jonka saa joko suoraan tekijältä tai Sanastosta. Poikkeuksena on esimerkiksi kirjallisuuden käyttö opetuksessa tai kun tekijänoikeus on rauennut.

Voit käyttää kirjallisuutta ilman lupaa, kun

  • teosta esitetään yksityisissä juhlissa (kuten häissä), opetuksen yhteydessä tai jumalanpalveluksessa
  • teosta esitetään ilmaistilaisuudessa, jossa teoksen esittäminen ei ole pääasia, eikä tilaisuutta järjestetä ansiotarkoituksessa. Kaikkien näiden ehtojen tulee täyttyä.
  • tekijänoikeus on rauennut eli tekijän kuolemasta on kulunut yli 70 vuotta.

(Tarvitsenko luvan? / Sanasto - luvat)

Lähteet:

Ajantasainen lainsäädäntö: Tekijänoikeuslaki 404/1961. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404 (Luettu 20.6.2023)

Musiikki päiväpalvelutoiminnassa. https://www.musiikkiluvat.fi/musiikki-paivapalvelutoiminnassa/ (Luettu 20.6.2023)

Tarvitsenko luvan?/ Sanasto - luvat. https://luvat.sanasto.fi/fi/tarvitsenko-luvan (Luettu 20.6.2023)

Usein kysyttyä / Tekijanoikeus.fi. https://tekijanoikeus.fi/usein-kysyttya/ (Luettu 20.6.2023)