Onko laillista, jos menen kirjastoon lainaan CD-levyn ja menen kotiin ja sitten kopioin kaikki levyn biisit tietokoneelleni, sekä sitten laitan ne mp3:selleni…

Kysytty

Onko laillista, jos menen kirjastoon lainaan CD-levyn ja menen kotiin ja sitten kopioin kaikki levyn biisit tietokoneelleni, sekä sitten laitan ne mp3:selleni myös?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain 12 §:n mukaisesti julkistetusta teoksesta (laillisesti valmistetusta ja välitetystä) saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Tämä koskee myös äänitteitä. Kopiosuojaamattoman levyn voi ilman muuta kopioida myös mp3-soittimeen ja kopiosuojatunkin, jos kopioinnin voi tehdä kiertämättä tai purkamatta levyllä mahdollisesti olevaa "tehokasta teknistä toimenpidettä" eli suojausjärjestelmää. Kiistanalaista on, mikä on tehokas suojaus. Nykyisellä tekniikallahan äänitallenteiden suojaus on melko vaivattomasti purettavissa. Tämän voinee tulkita niin, että tehokkaana suojauksena pidetään menetelmää, joka purkaminen edellyttää varta vasten valmistettua tietokoneohjelmaa tai teknistä laitetta.
Lähde : Poroila, Heikki : Tekijänoikeus ja kirjastot. 2006.
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24667