Tarvisin häävideoihin pienen pätkän vapaasti käytettävää vanhaa musiikkia. Gramexista sain tietää että ennen vuotta 1962 ja sitä vanhempi äänitys on kaikin…

Kysytty

Hei

Tarvisin häävideoihin pienen pätkän vapaasti käytettävää vanhaa musiikkia. Gramexista sain tietää että ennen vuotta 1962 ja sitä vanhempi äänitys on kaikin puolin vapaa. Löytyykö kirjastosta levyiltä cd:lle masteroitua esim. Bachin tms. orkesteri tai urkumusiikkia?
Ja jos on voiko etsiä hakusanalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeus.fi-sivuston mukaan äänitteen lähioikeudet (muusikot, tuottaja ym.) päättyvät 50 vuotta julkaisun jälkeen, jos äänite on julkaistu Euroopan talousalueen ulkopuolella. Sen sijaan ETA-alueella julkaistujen suoja-aika on 70 vuotta.
http://www.tekijanoikeus.fi/tekijanoikeus/lahioikeudet/

Säveltäjän ja muiden luovien tekijöiden suoja-aika on 70 tekijän kuolemasta. Niinpä esim. J.S.Bachin (k. 1750) musiikki julkaistuna ennen vuotta 1942 on kaikin puolin vapaata.

Kirjaston kokoelmista vanhoja julkaisuja voi hakea esim. näiden hakusanojen yhdistelmällä: Bach historialliset äänitteet.

Outi-kirjastojen kokoelmissa vapaata Bachin musiikkia on mmm. oheisilla äänitteillä:
https://koha.outikirjastot.fi/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=…