Voiko kirjasto kopioida ostamaansa CD-äänikirjaan rikkoontuneen levyn tilalle uuden? Ei siis koko pakettia, vaan yhden levyn.

Kysytty

Voiko kirjasto kopioida ostamaansa CD-äänikirjaan rikkoontuneen levyn tilalle uuden? Ei siis koko pakettia, vaan yhden levyn.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei saa kopioida, valitettavasti. Jos tuote on vielä ostettavissa, mikään kirjasto ei saa valmistaa täydentävää kopiota vaan rikkoutunut on korvattava ostamalla uusi.

Sen jälkeen, kun tuote poistuu markkinoilta eli sitä ei voi enää ostaa, tekijänoikeusasetuksessa mainituilla kirjastoilla (tieteelliset kirjastot, maakuntakirjastot, yleisten kirjastojen keskuskirjasto eli Helsinki) on lain 16§:n perusteella oikeus korvata rikkoutunut tai kadonnut osa kopiolla. Tätäkään poikkeusoikeutta ei siis ole ns. tavallisilla kunnankirjastoilla.

Heikki Poroila