Saako lastenkirjoja lukea videolle?

Kysytty

Haluaisin lukea lastenkirjoja videolle ja jakaa ne julkisesti Youtubessa. Kyseessä siis alle 5-vuotiaille tarkoitetut lyhyet luukku- ja muut paksusivuiset kirjat.

Tuleeko tuosta jotain seuraamuksia? Saako kirjojen sisältöä jakaa julkisesti?

Vastaus

Vastattu

Emme ole juridiikan asiantuntijoita, joten tämä vastaus on laadittu pelkän maallikkotietämyksen perusteella. Vastausta ei siis kannatta pitää ammattilaisen tulkintana asiasta.

Suomen tekijänoikeuslain mukaan tekijällä on oikeus ”määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna” (2 §). Kirjan videoitu lukeminen tulkitaan teoksen muunnelmaksi, joten videon julkaiseminen vaatii tekijän tai tekijöiden lupaa. Vaikka tuollaiset kirjat ovat tekstimäärältään lyhyitä, se ei vaikuta asiaan, sillä oikeuskäytännössä teoksen ei tarvitse olla kovinkaan pitkä tai erikoinen ylittääkseen ns. teoskynnyksen eli ollakseen riittävän omaperäinen, jotta saisi lain suojaa.

Tarvitset siis lain mukaan tekijältä tai muulta tekijänoikeuksien halijalta luvan tuollaisen julkaisemiseen. Muuten on mahdollista, että joudut lain rikkomisesta korvausvastuuseen. On vaikea arvioida, miten todennäköisesti niin voisi tapahtua, mutta en voi luonnollisestikaan suositella millään muotoa lain rikkomista. Omaan yksityiskäyttöön videoita voi toki tehdä vapaasti, mutta nimenomaan levittäminen yleisölle eli julkaiseminen on luvanvaraista.

On mahdollista, että kirjojen tekijä tai tekijänoikeuksien haltija suhtautuisi tuollaisten videoiden tekemiseen myötämielisesti ja ehkä antaisi luvan ilmaiseksikin. Tekijöiden tavoittaminen luvan saamiseksi vain voi olla haastavampaa. Jos kyseessä on suomalainen kirjailija, hänen yhteystietojaan voi koettaa etsiä Googlella tai muilla netin hakupalveluilla. Kustantajan kautta voi myös koettaa tavoittaa tekijää. Kolmas mahdollisuus on selvitellä tekijänoikeuden haltijoita Sanaston kautta (https://www.sanasto.fi). Sanasto periaatteessa tarjoaa myös erilaisia maksullisia lupia, mutta kokonaisten teosten videoiminen ei kuulu sen lupien piiriin.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.