11-vuotias tyttäreni ei oikein lue kirjoja. Minulla itselläni on erittäin huono lukunopeus 140 sanaa/minuutti(?), ja meillä saattaa olla lukihäiriö. No,…

Kysytty

Hei, 11-vuotias tyttäreni ei oikein lue kirjoja. Minulla itselläni on erittäin huono lukunopeus 140 sanaa/minuutti(?), ja meillä saattaa olla lukihäiriö. No, tyttäreni lukee mangakirjoja, kuten Inuyashaa, Narutoa, Ranmaa, Nanaa, prinsess Ai ja Dream kiss. Olisiko teillä mitään kirjaa, johon voisi näistä siirtyä? Äiti

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On olemassa monia ns. helppolukuisia nuortenkirjoja, joissa on hiukan tavallista suurempi tekstitys ja jonkin verran myös kuvitusta mukana.
Kirjastossa voi pyytää virkailijalta selattavaksi luetteloita helppolukuisista kirjoista, joista näkee kattavasti tarjontaa: Esim. Härkönen: Lasten ja nuorten helppolukuiset kirjat. Helmet-verkkokirjastossa ( www.helmet.fi ) voi myös selata helppolukuisia kirjoja: Valitaan hakusanat-haku ja hakuruudun alapuolelta kohta "tarkenna hakua". Sen jälkeen valitaan kielivalkosta suomi ja kirjoitetaan hakuruutuun: helppolukuiset lastenkirjallisuus.
Suosittuja helppolukuisia ovat mm. Timo Parvelan Ella-kirjat ja Sinikka Nopolan Risto Räppääjä -kirjat.

12 ääntä

Kommentit

Monet helppolukuiset ovat kuitenkin jo liian "lällyjä" 11-vuotiaalle. Silloin suositteleisin siirtymään vaikkapa selkokirjojen pariin, josta löytyy helppolukuisia, mutta silti jänniä/tarinoiltaan sopivampia kirjoja.

Vuoden vanha kysymys, mutta vastaanpa silti.

Helppolukuinen pitkä proosa on toki yksi suunta, mutta vaihtoehtojakin on.
Ensimmäinen mikä tulee mieleen, on jatkaa sarjakuvien parissa, mutta laajentaa myös länsimaisiin ja etsiä sekä mangasta että länsimaisesta sarjakuvasta nimenomaan sarjakuvia, jossa tekstillä on iso osuus.

Toinen hyödynnettävä juttu voisi olla etsiä kiinnostavaa lyhytproosaa, kuten raapaleita tai novelleja. Monelle lukijalle, joille sisältöjen hahmottaminen on hankalaa tai lukunopeus ylenmääräisen hidas, pitkä, rönsyilevä sisältö on turhauttavaa.

Kolmas ajatukseni on sisältö edellä meneminen, siis sellaisten teosten etsiminen, jossa aihepiiri kiinnostaa niin, että esimerkiksi mahdollista lukemisen hitauteen liittyvää turhautumista on helpompi sietää.

Paljon on toki kiinni siitä, minkä tyyppisiä lukemisen ongelmat ovat ja mihin ne liittyvät. Ehkä tässä on jo tehty kaikenlaista tutkimusta, ja olette tuen piirissä, jos se on tarpeelliseksi osoittautunut, mutta ellette, niin_suosittelen ehdottomasti_. On todella tärkeää, että ongelmat selvitetään. Ystävälläni kävi niin, että vanhemmat, joilla oli samantyyppisiä ongelmia jonkinlaisena normina (vaikka ehkä jollain tasolla olivatkin siitä tietoisia) eivät lähteneet ajoissa etsimään tukitoimiin, mikä johti teini-iässä tyttären burn-outiin ja psyykesairauskierteeseen. Myöhemmin aikuisiällä (likemmäs nelikymppisenä, kun ongelmat oli kroonistuneet ja siirtyneet varsin huolella neuropuolelta myös mielialapuolelle) diagnonoistiin sitten autismin spektri ja hahmotushäiriöt ja muut. Jos asiaan olisi tartuttu ja lähdetty selvittämään esimerkiksi mahdollisuuksia opiskella soveltavasti omaan tahtiin, tyttö saattaisi olla nyt unelma-ammatissaan eikä työkyvyttömyseläkkeellä. Kerron tätä tarinaa esimerkkinä siitä, kuinka tärkeää vanhemman on tajuta lapsi omaksi yksilökseen, ja kuinka pitäisi huomata, että lapsen ja oman itsen yhteneväiset ominaisuudet eivät välttämättä ole normi tai ok, vaan voivat olla erityistukea tai hoitoa tai vaikkapa lääkitystä vaativa asia - vaikkei itse aikanaan olisi sitä apua saanutkaan.

Toivon että asiat menevät teillä molemmilla hyvin ja nautitte kesästä - sarjisten kanssa tai ilman. [:

Hyviä kirjoja ovat esim viisikot. Sopiva jännitys, hiukan kauhua ja paljon hauskoja juttuja. Kirjat myöskään eivt ole mitään kovin paksuja.

Kuvitettu Harry Potter on varmaan hyvä kirja.

Enid Blytonilla on Viisikon lisäksi muitakin sarjoja, kuten Seikkalujen-sarja (Seikkailujen saari, Seikkailujen jne.) Aikoinaan näitä sai myös kuunnelmina C-kasetilla. Aluksi voisi kuunnella jonkin, ja sitten ehkä innostuu lukemaan.

Ennen oli ahmimisikään tarjolla mm. Neiti Etsivä, Etsiväkaksoset ja 3 etsivää. Vastaavia on taatusti uudempiakin, voin esim. suositella sarjaa "Spiderwickin kronikat".