Mitä kirjaa suosittelisitte joulun ajalle luettavaksi ensimmäiselle luokalle?

Kysytty

Mitä kirjaa suosittelisitte joulun ajalle luettavaksi ensimmäiselle luokalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Luen jo itse"- tyyppisiä kirjoja

Tammen Kirjava kukko-sarjassa on erinomaisia oman lukemisen harjoitteluun soveltuvia kirjoja. Joitakin esimerkkejä:

Kari Levola: Äksy syysyskä (Kirjava kukko-sarja); Harri Istvan Mäki: Naamiosankarit-sarja (1. osa: Naamio & Viitta);); Karo Hämäläinen: Samuli, presidentinpelastaja tai Samuli ja Iskä - miesten kesken; Hannele Huovi: Atte ja Nysä-Putte tai Atte ja kaamea kerhotäti.

Jos lukeminen vielä kangertelee, hyviä kirjoja löytyy myös esim. Keltanokka-nimisestä sarjasta, jossa vaikeat sanat on tavutettu, esim. Harri István Mäki: Sihis ja kummituslaiva. Samantapainen on myös Werneri-sarja, josta suosittelen Tuulia Ahon kirjaa Aapo ja puhuva pulu.

Muita huomionarvoisia kirjoja ovat kotimaisista esim. Taru Mäkisen Tatun sankariteot-sarja (uusin osa: Salaperäinen tapaus), ulkomaisisista esim. Sininen banaani-sarjan helppolukuinen Jacqueline Wilsonin Hirviön silmät. Jouluaiheinen helppolukuinen kirja on vaikkapa Raili Mikkasen Histamiini, joulun sankari.

Ääneen luettaviksi soveltuvia kirjaehdotuksia:

klassikkoja, esim.
- Marjatta Kurenniemen Onneli ja Anneli sekä Oli ennen Onnimanni
- Thorbjörn Egnér: Kasper, Jesper ja Joonatan - kolme iloista rosvoa
- Frank Baum: Ozin maa-sarja (1. osa: Ozin velho), ilm. Art Houselta uusina suomennoksina

Uutuuksista kannattaa mainita myös Tittamari Marttisen Joona ja yllätysten matkalaukku. Jouluaiheisista sopii esim. Sinikka ja Tiina Nopolan Heinähattu ja Vilttitossu joulun jäljillä.