Isäni on teettänyt pieniä määriä valokopioita omista kirjoistaan kirjakaupan kopiopalvelussa. Hän kertoo, että joka kerta on kirjasta tarkistettu mahdolliset…

Kysytty

Isäni on teettänyt pieniä määriä valokopioita omista kirjoistaan kirjakaupan kopiopalvelussa.
Hän kertoo, että joka kerta on kirjasta tarkistettu mahdolliset esteet kopioinnille. Itse olen ymmärtänyt, että omaan yksityiseen käyttöön kopiointi on joka tapauksessa luvallista. Olenko oikeassa käsityksessä vai täytyykö kirjakaupassa edelleen nähdä vaivaa tarkistamisessa? Ja miksi en ole pyytänyt isää käyttämään kirjastojen varmasti halvempaa palvelua? Niinpä niin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain 12 § antaa jokaiselle oikeuden valmistaa julkistetusta teoksesta ”muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten”. Lisäksi ”kappaleen valmistamisen valmistuttajan yksityistä käyttöä varten saa myös antaa ulkopuolisen suoritettavaksi”.

Laki ei kuitenkaan velvoita ulkopuolista tahoa valmistamaan kopiota, ja valmistaja voi toki halutessaan tarkistaa, millaisesta aineistosta on kysymys, ja arvioida, voidaanko työn katsoa kuuluvan 12 §:n piiriin. Jos asiakas haluaa kymmeniä kopioita jonkun vieraan henkilön kirjoittamasta kirjasta, saattavat yrityksessä epäilykset herätä. Kopioiden valmistaminen voi silloin rikkoa tekijänoikeuslakia ja tuoda paljastuessaan lain rangaistusten lisäksi huonoa mainetta yritykselle. Siksi en yhtään ihmettele, jos asian kanssa ollaan tarkkoina.

Omista kirjoistaan niiden kirjoittaja saa toki vapaasti valmistaa haluamansa määrän kopioita, jollei ole esimerkiksi kustannussopimuksella rajannut oikeuksiaan. Siitä säädetään tekijänoikeuslain 2 §:ssä. Jos haluaa kopiot mahdollisimman edullisesti, kannattaa vertailla palveluita tarjoavien yritysten hintoja. Ainakin pääkaupunkiseudulla itsepalvelukopioita saa halvemmalla alan yrityksistä kuin kirjastoista. Jotkut yritykset tarjoavat jopa kohtuulliseen hintaan pienen painoksen painamista ihan sidottuina kirjoina, kuten Mediapinta osoitteessa http://www.mediapinta.fi ja Kirja kerrallaan osoitteessa http://kirja.lasipalatsi.fi.

3 ääntä

Kommentit

Kannattaa tosiaan tulla kirjastoon ja käyttää siellä kopiokonetta, eikä ottaa murheita siitä, mitä jossain kaupallisessa palvelussa ajatellaan lain 12§:n tulkinnoista. Ulkopuolista ei tietenkään voi pakottaa kopiointiin, laki sallii vain vapaaehtoisen teettämisen :)

Selvennykseksi kannattaisi sekä kysymyksessä että vastauksissa täsmentää, mitä tarkoitetaan 'omilla kirjoilla'! Itse hankittuja vai itse kirjoitettuja kirjoja? Molemmat ovat omia.