Otsikko
Haluaisin tietää, miten nimi Minna tulee Raamatusta.

Kysytty

Haluaisin tietää, miten nimi Minna tulee Raamatusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toisin kuin monet suomalaisetkin etunimet, nimi Minna ei juonnu Raamatusta. Minna (samoin kuin esim. Miina ja Minni) on lyhentymä Vilhelmiina-nimestä, joka on puolestaan Vilhelmin sisarnimi. Vilhelm on muinaissaksalainen nimi, joka tarkoittaa lujatahtoista kypäränkantajaa. Minnaa voidaan pitää myös lyhentymänä Hermine-nimestä, joka on Hermanin sisarnimi ja niin ikään alkuperältään saksalainen. Herman merkitsee sotilasta.

(Lähteet: Saarikalle Anne, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, Gummerus 2007; Lempiäinen Pentti, Suuri etunimikirja, WSOY 1999; Vilkuna Kustaa, Etunimet, Otava 2005)

20 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Itseasiassa nimi juutalaisessa käytössä juontaa heprean kielestä ja tarkoittaa maailman lasta. Suomessa nimi Minna on germaanista juurta. Nimellä on kuitenkin kansainvälisesti siis muitakin alkujuuria. Siinä mielessä kysyjä sai hieman virheellisen vastauksen.