Etunimen Ilkka alkuperä/tausta? Milloin nimi on tullut suomalaiseen kalenteriin? Millä sijalla nimi on etunimien suosituimmuuslistalla?

Kysytty

Etunimen Ilkka alkuperä/tausta? Milloin nimi on tullut suomalaiseen kalenteriin? Millä sijalla nimi on etunimien suosituimmuuslistalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Ilkka on ollut kalenterissa vuodesta 1929. Ilkan nimipäivä on 16.3. Kyseessä on vanha suomalainen nimi. Ensimmäinen historiassa tunnettu Ilkka on kuuluisa nuijasodan pohjalaispäällikkö Jaakko Pentinpoika Ilkka, joka kuoli 1597.

Kun on tutkittu miten suosittu nimi Ilkka on alle 15-vuotiailla pojilla, on tilanne lähihistoriassa ollut seuraava: Vuonna 1975 35. sijalla ja vuonna 1984 44. sijalla.
Väestörekisterikeskuksen tilastotiedon mukaan nimi Ilkka oli erittäin suosittu 1940 - 1959 syntyneiden poikien joukossa. Tällöin 6604 poikaa sai nimeksi Ilkka. Vuosina 2000 - 2005 nimi Ilkka annettiin 211 pojalle.

Lähteet :
Vilkuna, Kustaa : Etunimet. Otava, 1990
Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja. WSOY, 1999
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

30 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ettei vain olisi muinaisnimi "Ilakka" mahdollisesti taustalla. Samanlaisia nimiä ovat Ilaja ,Ilakko, Ilattu, Ilava, Iloi, Ilottu, Iloittu, Ilo ja ehkä myös Ilari.