Aion kirjastonhoitajaksi. Nykäänhän ruotsi ei ole ylioppilastutkinnossa pakollinen kirjoitettava, mutta miten on jos haen korkeakoulun jälkeen kirjastoon…

Kysytty

Aion kirjastonhoitajaksi. Nykäänhän ruotsi ei ole ylioppilastutkinnossa pakollinen kirjoitettava, mutta miten on jos haen korkeakoulun jälkeen kirjastoon töihin, onko kirjoitettu ruotsi pakollinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos hakee kirjastonhoitajan paikkaa, jossa vaatimuksena on ruotsinkielen taito, ylioppilastodistuksella ei ole merkitystä. Tarvitaan erityinen kielitaitotodistus, jonka voi hankkia eri tavoin.

Todistukseen tarvittavan ruotsinkielen tutkinnon voi ensinnäkin suorittaa korkeakouluopintojen yhteydessä. On myös valtakunnallisia kielitutkintoja, joihin voi osallistua (Valtionhallinnon kielitutkinnot, Yleiset kielitutkinnot). Kielitutkinnoista kerrotaan opetushallituksen sivuilla osoitteessa

http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,17629