Kysymys liittyen 1600-luvun asiakirjoihin: "Ränteriräkning i Kexholms fästningsräkenskaper"

Kysytty

Kysymys liittyen 1600-luvun asiakirjoihin:

Valtionarkistossa on "ränteriräkning i Kexholms fästningsräkenskaper", josta ilmenee että 1629 on maksettu 12 taaleria "Långe Hanss Oluffsson till Tähre Peng:r åt Swerige mz 4 dykare". Lisäksi siellä on joku kuitti (koskien "tärtpenningar") jossa näitä kutsutaan kalastajiksi.

Miten löydän nämä dokumentit? Onko niitä digitoitu?

Mitä ovat "tärtpenningar" tai vanhemmassa kielessä "Tähre Peng"? En löydä noita edes Svenska Akademins Ordlista:sta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtionarkistolla tarkoitat oletettavasti nykyistä Kansallisarkistoa, jonka nimi oli Valtionarkisto vuosina 1869–1994. Kansalliskirjaston aineistoihin voi tutustua ja niitä voi etsiä Kansallisarkiston verkkosivuilla. Kansallisarkistolla on myös digitoituja aineistoja, jotka koostuvat pääasiassa kaikkein käytetyimmästä aineistosta ja mikrofilmeistä. Digitoituihin aineistoihin voi tutustua Digitaaliarkistossa.

Tein useita hakuja Kansallisarkiston VAKKA-arkistotietokannasta, Astia-verkkopalvelusta sekä Digitaaliarkistosta, mutta en onnistunut löytämään tätä nimenomaista asiakirjaa "ränteriräkning i Kexholms fästningsräkenskaper”. Asiakirja viitannee veronmaksuun Viipurin voutikunnassa/Käkisalmen läänissä. Löysin Astia-verkkopalvelusta kaksi asiakirjakokoelmaa, jotka saattavat liittyä tähän. Kansalliskirjastosta löytyy esimerkiksi ”Inkerinmaan kopiokirja” vuosilta 1615–1653 sekä ”Reduktiokomission asiakirjoja koskien Inkerin ja Käkisalmen lääniä” vuosilta 1615–1653. Nämä molemmat asiakirjat on talletettu digitaaliarkistoon ja siten vapaasti tarkasteltavissa verkossa.

Etsin tietoa myös käsitteestä ”tärtpenningar” tai ”Tähre Peng”. Löysin viittauksen tähän käsitteeseen Kungliga Örlogsmannasällskapet -seuran lehdestä Nro 10 vuodelta 1958. Kyseinen julkaisu löytyy myös verkosta. Sen sivulla 775 on virke, jossa mainitaan Långe Hanss Oluffsson sekä tärepennigar. Oikea kirjoitusasu vaikuttaisi olevan joko tärepenning tai tärpenning. Förvaltningshistorisk Ordbokin (Svenska Litteratursällskapet i Finland) määritelmän mukaan tärpenning on ruokaraha, eli virkamatkoilla maksettu korvaus ruoan ja majoituksen hankkimista varten. Tärepenning taas on voinut tarkottaa 1600-luvulla matkarahaa eli färdpenningar. Förvaltningshistorisk Ordbok sisältää listan 1600-luvun sanoista, josta sanojen färdpenningar ja tärepenning yhteys käy ilmi.

Tarkempien kysymysten kanssa suosittelen kääntymään Kansallisarkiston puoleen. Kansallisarkiston yhteystiedot löytyvät täältä.