Wikipedian Leo Tolstoita käsittelevän artikkelin mukaan Sota ja rauha olisi julkaistu suomeksi ensimmäisen kerran vuosina 1865 - 1869. Suomentajana Juho Antti…

Kysytty

Hei,
Wikipedian Leo Tolstoita käsittelevän artikkelin mukaan Sota ja rauha olisi julkaistu suomeksi ensimmäisen kerran vuosina 1865 - 1869. Suomentajana Juho Antti Mäkinen, julkaisija ilmeisesti Jansson, Tampere. Muistelen lukeneeni jostakin aiemmin, että tämä ensimmäinen suomennos olisi ilmestynyt arkeittain. Mitä "arkeittain" käytännössä merkitsee ja saattoiko näitä "arkkeja" ilmestymisajankohtana tilata Tampereen ulkopuolelle? Oliko Jansson suurikin kustantaja? Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu

Juho A. Mäkisen Sota ja rauha -suomennos julkaistiin vuosina 1895-97 20-sivuisina vihkoina, joita ilmestyi kaikkiaan 100 kappaletta, ja neljänä niteenä. G. E. Jansson ja Kumpp. oli tamperelainen kirjapaino, jolla oli myös omaa kustannustoimintaa. Suurena kustantajana sitä ei voi pitää, mutta sen julkaisut olivat kyllä yhtiön painamasta tuoteluettelosta tilattavissa Tampereen ulkopuolellekin.

"Arkeittain" merkitsee painoarkki kerrallaan. Painoarkilla tarkoitetaan painettua paperilevyä, tietyn määrän sivuja tai sivuladelmia käsittävää yhdistelmää. Kirjat painetaan tavallisesti 8-, 16- tai 32-sivuisina arkkeina riippuen mm. sivujen koosta ja paperin paksuudesta. 16-sivuinen kirja-arkki on tavallisin, ja sitä tarkoitetaan, kun puhutaan painoarkista ilmoittamatta sivumäärää. (Graafinen tietokirja)

1 ääntä

Kommentit

Sattuuko olemaan tietoa minkä arvoinen tuollainen 100 kpl vihkosetti on ?