Onko fraasi "marakatti, punatakki istuu posetiivin päällä " (tai "marakatti, punatakki posetiivin päällä istuu ") peräisin jostakin lastenlaulusta ja jos on,…

Kysytty

Onko fraasi "marakatti, punatakki istuu posetiivin päällä " (tai "marakatti, punatakki posetiivin päällä istuu ") peräisin jostakin lastenlaulusta ja jos on, niin minkä nimisestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

V.A. Koskenniemeltä löytyy runo Marakatti, punatakki-, joka alkaa näin:

Marakatti, punatakki,
kerran antoi onnenlehden,
kunniata koreasti,
soreasti
posetiivin päältä tehden.

Runo kokonaisuudessaan löytyy mm. teoksesta Syksyn siivet (1949 painos, s. 43).

Posetiivin päällä istuva punatakkinen marakatti mainitaan ainakin yhdessä Internet-lähteessä. Jukka Lankinen kirjoittaa "Kainuun ja Kuhmon elokuvaelämän vaiheita" -nimisessä kirjoituksessaan, että mainoslausetta "Tulkaa kaikki katsomaan, mikä kumma täällä: marakatti, punatakki posetiivin päällä!" käytettiin houkuttelemaan ihmisiä Kainuun markkinoille 1800- ja 1900 -lukujen taitteessa. Lankisen kotisivu löytyy osoitteesta http://www.geocities.com/jukka_lankinen/index.html

Marakatti mainitaan myös muutamassa laulussa, tosin nimenomaan punatakkista marakattia ei lauluista löytynyt. Esimerkiksi Usko Kempin Marakattilaulussa posetiivin päällä istuu marakatti, joka kerää ihmisiltä lantit ja antaa laatikosta onnenlehden. Kempin laulu löytyy nuottikirjasta Usko Kempin laulelmia.

2 ääntä

Kommentit

Kyseessä on ilmeisestikin V.A.Koskenniemen runo Marakatti punatakki