Mitä sanonta "valmiina kuin Turkin sotaan" tarkoittaa ja mistä se on peräisin? Vai onko sellaista sanontaa yleisesti edes olemassa?

Kysytty

Mitä sanonta "valmiina kuin Turkin sotaan" tarkoittaa ja mistä se on peräisin? Vai onko sellaista sanontaa yleisesti edes olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut löytämään tällaista sanontaa sananlaskuja ja sanontoja tai Turkin sotaa 1877-1878 käsittelevistä kirjoista. Oletan, että sanonta voisi liittyä tähän Turkin ja Venäjän välillä käytyyn sotaan, johon osallistui myös suomalaisia Suomen kaartin sotilaita.

Torsten Ekmanin kirjassa Suomen kaarti 1812-1905 (Schildts 2006) kerrotaan, että Suomen kaartin rauhanaikainen vahvuus oli kuusisataa miestä ja ennen sotaa se nostettiin nopeasti kahdeksaansataan värväämällä lisää sotilaita. Värväystoimintaa tehtiin eri puolilla Suomea. Innostus sotaan lähtöön oli suurta ja värväys onnistui yli odotusten. Voisivatko sanonnat juuret juontaa tähän?

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tuskinpa sanontaa edes on olemassa - tai jos on, niin se lienee hyvin paikallinen, vain pienen ryhmän käyttämä.

No nythän sinä, anonyymi.
Kyllä tuo sanonta on erittäin tuttu puhekielessä ympäri Suomen. Kirjallisuudessakin jne.

Arvoisa "tu", täsmentäisitkö, kiitos. Olen asunut peräpohjolaismurteiden alueella, sitten etelämpänä Pohjanmaalla, pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla, useita vuosia kussakin maakunnassa. Kaikkialla on ollut työ- ja harrastustovereina paikallista puheenpartta käyttäviä - mutta tuollaista sanontaa ei kuulunut. Hyvä "tu", antaisitko muutaman täsmäviitteen kirjallisuuteen, niin päästään tutkimaan paremmin.