Haluaisin kääntää tunnuslauseen "sitkeys palkitaan" latinan kielelle.

Kysytty

Haluaisin kääntää tunnuslauseen "sitkeys palkitaan" latinan kielelle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan sanantarkkaa vastaavuutta emme onnistuneet latinalaisista sananparsista löytämään, mutta muutamia ajatussisällöltään samatyyppisiä sanontoja kylläkin:

Fortitudine vincimus = Kestävyydellä / sitkeydellä voitamme
Per aspera ad astra = Vaikeuksien kautta voittoon
Conata perficio = Vien loppuun minkä aloitankin
Finis coronat opus = Loppu kruunaa työn
Vincit qui patitur = Se voittaa joka kestää / on kärsivällinen
Labor omnia vincit = Ponnistelulla voi kaiken voittaa

Kokoelmistamme löytyy mm. Arto Kivimäen teos Johtamistaidon latinaa, joka sisältää paljon samantyyppisiä latinalaisia sananparsia. Mikäli haluatte aivan sanantarkan käännöksen lauseellenne, kannattaa asiaa tiedustella esimerkiksi Jyväskylän yliopiston romaanisten ja klassisten kielten yksiköstä: http://www.jyu.fi/hum/laitokset/kielet/oppiaineet_kls/romklass/Opiskelu…