Otsikko
Vanhurskas on vakaan, lujan hurskas ja viittaa oikeamielisyyteen, mutta mistä kieleen alunperin tulee sana "hurskas"? Ilmeisen vanha sana kyseessä.

Kysytty

Vanhurskas on vakaan, lujan hurskas ja viittaa oikeamielisyyteen, mutta mistä kieleen alunperin tulee sana "hurskas"? Ilmeisen vanha sana kyseessä.

Vastaus

Vastattu

Sana hurskas on vanha germaaninen laina, jolle rekonstruoitua kantagermaanista alkumuotoa edustaa mm. muinaisnorjan horskr 'viisas'.

Suomen kirjakielessä hurskas-sana on esiintynyt Agricolan ajoista alkaen.

Sana hurskas Suomen kielen etymologisessa sanakirjassa

Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja (2004)