Mistä peruna on saannut nimensä?

Kysytty

Mistä peruna on saannut nimensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Peruna-sanan merkitys vanhimmassa kirjakielessä, esim. Agricolalla on vielä 'päärynä'. Perunan suomenkielinen nimitys juontuukin Kaisa Häkkisen mukaan suomenruotsin murteellisesta sanasta pärun tai peerun, joka on sama sana kuin nykyruotsin päron (päärynä). Ruotsin kielen päron taas pohjautuu latinan päärynää tarkoittavaan sanaan pirum.
Perunakasvi levisi Suomeen vasta 1700-luvulla ja nimettiin siis päärynän mukaan. Päärynän ja perunan erottamiseksi toisistaan perunasta käytettiin alkuun myös nimityksiä maaperuna ja maapäärynä (jordpäron). Nykyisessä merkityksessä peruna-sana esiintyy ensimmäisen kerran Kristfrid Gananderin sanakirjassa Nytt finskt lexicon v. 1787.
Lähteitä sanojen alkuperän tutkimiseen:
Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja.
Suomen sanojen alkuperä 1-3 : Etymologinen sanakirja.
Suomen kielen etymologinen sanakirja 1-7.

71 ääntä

Kommentit

Entäs sana pottu sitten?

Pottu tulee espanjankielen sanasta patata -> potato -> potaatti -> pottu.

Espanjankielen patata taas on yhdistelmä tainokielen sanaa batata (bataatti) ja quechuan sanaa papa (peruna).

"Pärun" on yhä edelleen meillä arkikäytössä, vaikka virallinen nimi on "potatis". Luulin että tämä on vain joku epämääräinen murresana, mutta tämähän on ihan Oikeaa Historiaa. Mielenkiintoista!