Tein varauksen kirjasta ja olin jonossa ensimmäisenä. Parin päivän päästä olinkin jonossa kolmantena. Onko jonossa jokin nokkisjärjestys vai miten tämä on…

Kysytty

Tein varauksen kirjasta ja olin jonossa ensimmäisenä. Parin päivän päästä olinkin jonossa kolmantena. Onko jonossa jokin nokkisjärjestys vai miten tämä on mahdollista?

Vastaus

Vastattu

Olette yhä ensimmäisenä jonossa Viitasaaren kirjaston kappaleeseen. Verkkokirjasto Finna näyttää varaustilanteen hieman virheellisesti, sillä nämä edellänne olevat varuakset näyttävät olevan kirjaston tekemiä varauksia, ja ne on tehty esim. kun siirretään kirjat pikalainoista normaaleiksi lainoiksi. Eli käytännössä kun kirja palautuu edelliseltä lainaajalta, niin virkailija muuttaa kirjan laina-ajan tietokantaan ja kirja jatkaa seuraavalle varaajalle saman tien. Tämä on tosiaan hämäävää sillä nyt voimassa olevat kirjaston varauksetkin ovat Jyväskylän kirjaston kappaleisiin, mutta silti ne näkyvät ikäänkuin varausjonossa.