Otsikko
Jouluperinteeksi muodostuneessa Tiernapojat-esityksessä Herodes kysyy murjaanien kuninkaalta: "Hoo, miksi sinä olet noin musta?" Mutta mikä on tämä hoo…

Kysytty

Jouluperinteeksi muodostuneessa Tiernapojat-esityksessä Herodes kysyy murjaanien kuninkaalta: "Hoo, miksi sinä olet noin musta?"
Mutta mikä on tämä hoo-huudahdus, mitä sen on tarkoitus kuvastaa? Mitä nykyhuudahdusta se vastaisi: ai, oi vai kenties jotain ihan muuta?

Vastaus

Vastattu

Huudahduksilla harvoin on mitään aivan yksiselitteistä merkitystä, vaan niiden sisältö on tilannekohtaista ja tulkittavissa kontekstistaan. Niin tässäkin tapauksessa. Herodeksen hoo vastaa varmaan parhaiten nykysuomen huudahdusta oi.