Otsikko
Mitä äää tarkoittaa?

Kysytty

Mitä äää tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Ilmausta “äää” käytetään luultavasti jonkinlaisena äännähdyksenä, joka voi merkitä asiayhteydestä riippuen vaikkapa yllättyneisyyttä tai harmistuneisuutta. Jossakin yhteydessä sillä saatettaisiin kuvata vaikkapa vauvan itkua. Heikki Paunosen slangisanakirja ”Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii” (WSOY, 2005) kertoo, että ilmauksen lyhyempi muoto ”ää” on huudahdus, jonka merkitykseksi sanotaan ’(voi) ei!’. Kenties pidempi muoto voi antaa ilmaukselle enemmän painokkuutta.

4 ääntä

Kommentit

Sillä voidaan viitata kakkaan erityisesti lapsille puhuttaessa.

Sukututkijoiden parissa äää tarkoittaa äidin äidin äitiä. Käytetään joskus kuvaamaan pidempiä sukujuontoja lyhyesti. Isää vastaava lyhenne on luonnollisesti i.