Pojat - elokuva, Mikko Niskanen.

Kysytty

Pojat - elokuva, Mikko Niskanen. Sukulaiseni oli pienessä sivuosassa ja haluaisin jotenkin saada kuvan (still) hänen kasvoistaan kohtauksessa, vaikka pieneksi tauluksi muistona. Onko tämä mahdollista tai laillistakaan tehdä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeus tietysti suojaa koko elokuvaa ja sen yksittäisiä kuvin. Tässä tapauksessa varmaan kuitenkin voi hieman joustaa, koska kuva tulee vain yksityiseen käyttöön.

"Teoksesta saa valmistaa muutaman kappaleen yksityiseen eli omaan ja perheen käyttöön. Yksityinen kopiointi korvataan oikeudenhaltijoille hyvitysmaksuna. Oppilaitoksessa tapahtuva kopiointi ei ole lain tarkoittamaa yksityistä käyttöä, joten teosten käyttöön opetuksessa tarvitaan yleensä lupa." https://tekijanoikeus.fi/wp-content/uploads/2015/03/ABC_esite_FIN_RGB.pdf

Helpoin tapa saada elokuvasta yksittäinen kuva, on ottaa se kännykällä pysäytysnäytöltä. Sen jälkeen kännykkäkuvasta voi tehdä tai teettää haluamansa kokoisen kuvan.