Eli kaikki kirjastossa kirjaston laitteilla katsottava/näytettävä on julkista esittämistä, mutta omilla laitteilla saa kirjastossa katsoa. Eli jos ryhmä haluaa…

Kysytty

Eli kaikki kirjastossa kirjaston laitteilla katsottava/näytettävä on julkista esittämistä, mutta omilla laitteilla saa kirjastossa katsoa. Eli jos ryhmä haluaa katsoa kirjastossa elokuvan johon kirjastolla ei ole esitysoikeutta, voidaanko se katsoa yhdessä jonkun ryhmäläisen kannettavalta tietokoneelta kirjastossa? Kirjastonhoitaja on työnsä puolesta mukana ryhmässä eli kyse ei ole vain asiakkaiden kokoontumisesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Omalla laitteella kirjaston tiloissa katsottava elokuva on niin uusi ilmiö, ettei sitä koskevia laintulkintoja ole kukaan ehtinyt tehdä. Itse olen päätynyt näkemykseen, että kun laite on asiakkaan ja hän katsoo elokuvaa kirjastossa "yksityisesti" eli itsekseen, kyseessä on yksityisyyden piiriin kuuluva toimi, ei elokuvan julkinen esittäminen.

Tilanne on toinen, jos puhutaan ryhmästä. Laki ei määrittele yksityisyyden piirin rajaa, mutta vakiintuneen käytännön mukaan siihen kuuluvat vain lähisukulaiset ja -ystävät. Satunnainen ryhmä ihmisiä ei sen mukaan toimia "yksityisesti". Vaikka emme ottaisi kantaa siihen, muodostavatko asiakkaat keskenään yksityisen joukon, kirjastotyöntekijän osallistuminen ryhmään viran puolesta tekee tapahtumasta mielestäni automaattisesti julkisen.

Kukaan ei tietenkään puutu eikä voi puuttua asiaan, jos ryhmä kokoontuu suljetussa tilassa ja kerääntyy siellä yhden osanottajan läppärin taakse katsomaan elokuvaa. Tapahtuman luonne on lain näkökulmasta vaikeaselkoinen, mutta kirjastotyöntekijän läsnäolosta huolimatta olisi vaikea mieltää tapahtumaa kirjaston järjestämäksi julkiseksi esitykseksi.

Jos katsojajoukko ei koostu elokuvan esittäjän eli läppärin omistajan lähisukulaisista tai ystävistä, lain tiukan tulkinnan mukaan läppärin omistaja syyllistyy elokuvan luvattomaan julkiseen esittämiseen.

Heikki Poroila 19.11.2013