Olemme järjestämässä nuorille leffailtaa ja pohdiskelemme mitä voimme katsoa. Meitä on mietityttänyt erityisesti, että saammekko esittää esim. televisiosta…

Kysytty

Olemme järjestämässä nuorille leffailtaa ja pohdiskelemme mitä voimme katsoa. Meitä on mietityttänyt erityisesti, että saammekko esittää esim. televisiosta tulevaa elokuvaa/tv ohjelmaa yleisölle kirjaston tiloissa? Vai käykö tähän tarkoitukseen vain ja ainoastaan esitysoikeudellinen dvd kirjaston kokoelmista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

(Suojatun) elokuvan julkinen esittäminen on tekijänoikeuslain mukaan aina luvanvaraista. Televisiosta tulevan elokuvan näyttäminen kirjastossa yleisölle on sekin julkista esittämistä ja siten luvanvaraista. Lupa katsoa ei siis ole sama asia kuin lupa esittää julkisesti. Televisioyhtiö on hankkinut tämän oikeuden, mutta se ei siirry kirjastolle.

Kirjaston kokoelmassa olevan elokuvan saa esittää, jos oston yhteydessä on saatu myös julkisen esittämisen oikeus. Jotkut välittäjät tarjoavat tämän oikeuden nykyään kaikille elokuvilleen, mutta varsinkin vanhemmassa kokoelmassa pääsääntönä oli, että kirjastoille myytiin elokuvia vain lainausoikeuksin. Tämä esitysoikeus on selvitettävä elokuvakohtaisesti ennen esittämistä.

Heikki Poroila 29.1.2013