Otsikko
Miksi Toisen maailmansodan kohteista N:o 504 eli Helsingin ilmatorjuntavoitto 1944 ei voida lainata ? Lainataanhan muitakin DVD - levyjä. Eivät ne asiallisesti…

Kysytty

Hei !
Miksi Toisen maailmansodan kohteista N:o 504 eli Helsingin ilmatorjuntavoitto 1944 ei voida lainata ?
Lainataanhan muitakin DVD - levyjä. Eivät ne asiallisesti käytettyinä huonone.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanette tätä DVD-levyä:
Teoksen nimi Helsingin ilmatorjuntavoitto 1944 / ohjaus Olli-Pekka Hiltunen, Ville Vaihinen ; käsikirjoitus Ahti Lappi, Ville Vaihinen, Olli-Pekka Hiltunen
Julkaisutiedot [Vantaa] : EVTEK, 2005
Käyttörajoitukset Ei lainausoikeutta
Esittäjä Selostus: Erkki Aalto

Kuten luettelointitiedoista ilmenee, levyllä ei ole lainausoikeutta. Kyse on siis tekijänoikeusasiasta. Kirjastothan joutuvat erikseen maksamaan kaikkien hankkimiensa DVD-levyjen lainausoikeudesta levyjen julkaisijoille, mutta läheskään kaikille levyille lainausoikeutta ei ole edes ostettavissa. Juuri tästä syystähän kirjastot eivät voi hankkia kokoelmiinsa suinkaan kaikkea elokuva-aineistoa.

Samasta syystä tätä mainittua DVD-levyä ei kirjastoihin ole hankittu muita kuin tämä yksi kappale. Se sijaitsee Helsinki-kokoelmassa, joka on arkistoiva kotiseutukokoelma, eikä mitään sinne hankittua aineistoa lainata ulos. Niinpä myös tätä lainausoikeudetonta levyä on voitu sinne yksi kappale hankkia. Tätäkään kappaletta kirjastolla ei siis kuitenkaan ole lupa antaa lainaksi.

3 ääntä

Kommentit

MISTÄ DVD- LEVYN SAISI OSTAA ITSELLEEN?

Moi. Sinun pitää ottaa yhteys kustantajaan ja keskustella heidän kanssaan filmin hankkimisesta. Helsinki-kokoelman aineistoa voi todennäköisesti kuitata lainaksi käytettäväksi lukusalissa, joten valistunut arvaukseni on, että pääset näkemään filmin.