Voiko kirjastosta lainattua BD-levyä katsoa jossain kirjastossa, Helsingin Helmet- sekä muut kirjastot, tahot huomioituina? - myös esim. Eduskunnan kirjasto,…

Kysytty

Voiko kirjastosta lainattua BD-levyä katsoa jossain kirjastossa, Helsingin Helmet- sekä muut kirjastot, tahot huomioituina? - myös esim. Eduskunnan kirjasto, Maanpuol.korkeakoulun kirjasto, Kuntaliiton kirjasto, Kanmsalli.audiovisuaaline instituutti, Lastensuojelun Keskusliiton kirjasto, Musiikkikirjastoa etc. Tarkoitan sellaista paikkaa, tahoa, jossa tarvittava soitinnäyttölaite on olemassa. Kiitos vastauksestanne!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmaisu "katsoa BD-levyä kirjastossa" ei valitettavasti kerro tekijänoikeudellisesti riittävästi, joten vastaan kaikkiin mahdollisiin vaihtoehtoihin, mitä tuolla voidaan ehkä tarkoittaa (vastaus kun riippuu siitä, kuka katsoo ja millä tavalla).

1. Jos yksityishenkilö lainaa elokuvan kirjastosta, hän saa kaikessa rauhassa katsoa sen missä tahansa omalla mobiililaitteellaan eli käytännössä läppärillä. Oikeustapauksia ei ole, mutta voitaneen kohtuudella olettaa, että oman läppärin käyttö on yksityistä käyttöä kaikissa tiloissa ja tilanteissa.

2. Jos yksityishenkilön kirjastosta lainaamaa elokuvaa haluaa katsoa jonkin julkisen kirjaston laitteilla, tapahtumaa ei perinteisesti ole tulkittu yksityiseksi käytöksi. Tällöin edellytyksenä elokuvan katsomiselle on, että teoskappaleeseen on saatu julkisen esittämisen lupa sen lainaamisen lisäksi. Luonnollisesti elokuvan VOI katsoa ilman tällaista lupaakin, mutta se voidaan tällöin myös tulkita luvattomaksi toiminnaksi. Elokuvatallenteen kotelossa on yleensä maininta asiasta. Monet elokuvien välittäjät antavat nykyään kirjaston elokuville myös esitysoikeuden, mutta eivät automaattisesti kaikki, joten asia riippuu siitä, mitä elokuvaa haluaa katsoa.

3. Jos yksityishenkilön kirjastosta lainaamaa elokuvaa halutaan kirjaston laitteilla näyttää satunnaiselle yleisölle, teoskappaleella täytyy olla em. julkisen esittämisen oikeus hankittuna.

Edellä sanottu pätee kaikkiin lain tarkoittamiin elokuvateoksiin tallennustekniikasta (16 mm VHS, DVD, BD) riippumatta. Siitä, että jotain on tallennettu BD-levylle ei automaattisesti seuraa, että kysymys on elokuvateoksesta, vaikka yleensä niin tietysti on. Jonkin audiovisuaalisen kokonaisuuden tulkitseminen elokuvateokseksi on määrittelykysymys, johon laki ei ota kantaa.

Heikki Poroila 28.3.2016 klo 11.20