Otsikko
Mistä kirjastot ostavat DVD-filmejä, joita voi vapaasti lainata kirjastosta?

Kysytty

Mistä kirjastot ostavat DVD-filmejä, joita voi vapaasti lainata kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kirjasto hankkii kokoelmiinsa elokuvan, sen on samalla hankittava sille lainausoikeus. Lainausoikeuden hankkii elokuvan myyjä. Oikeus lainata maksaa melkoisesti: kirjastoille elokuvat ovatkin paljon kalliimpia kuin yksityiselle ostajalle.

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoilla, ja useimmilla muillakin Suomen kirjastoilla, on tietyt, kilpailutetut myyjät, jotka siis tarjoavat vain elokuvia, joille on hankittu lainausoikeus.