Olemme kirjastolla suunnittelemassa projektia nuorten parissa, jossa olisi tarkoitus tehdä videoklippejä kirjoihin perustuvista elokuvista. Elokuvista…

Kysytty

Hei! Olemme kirjastolla suunnittelemassa projektia nuorten parissa, jossa olisi tarkoitus tehdä videoklippejä kirjoihin perustuvista elokuvista. Elokuvista otettaisiin kohtauksia, jotka nuoret saisivat dubata omilla versioilla. Videoklippejä pyöritettäisiin sitten kirjaston mediataululla kirjaston aulassa. Vaikka klipit ovat dubattuja eivätkä luultavasti kestäisi kauan (n. 5 min yksi pätkä), niitä varmaan koskee tekijänoikeuslaki ja julkinen esittäminen on kielletty, jos kirjastolla ei ole ko. elokuvaan esittämislupaa? Ja mitenkäs tämä dubbaaminen ylipäätänsä, onko muutettujen kohtausten esittäminen muutenkaan sallittua?

Heli Koski, Projektisuunnittelija, Euran kunnankirjasto

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä kuvailtu elokuvista otettujen kohtausten käyttö ei oikein mahdu minkään "vapaan" toiminnan sallivan säädöksen sisään. Kyse ei ole sitaattioikeuden käyttämisestä, koska esityksiin ei liity itse elokuvien tai näiden kohtausten esittelemistä.

Suojattujen elokuvien julkinen esittäminen on aina luvanvaraista. Joihinkin elokuviin on kirjasto voinut saada myös julkisen esittämisen oikeuden, jolloin katkelmia tällaisista elokuvista voisi näyttää kirjaston järjestämässä tilaisuudessa.

On kuitenkin hyvin kyseenalaista, koskisiko lainauksen ohessa saatu esityslupa myös sellaista esittämistä, jossa elokuvan ääniraita on korvattu uudella. Tällaisen oman ääniraidan voi kyllä tehdä, mutta sellaisen esittäminen julkisesti edellyttää oman tulkintani mukaan "uuden" luvan eli ei sisälly alkuperäisen elokuvan esityslupaan.

Uudelleen äänitettyjen klippien pituudella ei tässä yhteydessä ole merkitystä.

Yhteenvetona toteaisin, että kyllä tuollaisten dubbausten esittäminen kirjaston tiloissa edellyttää asiasta sopimista elokuvan (tai elokuvien) oikeudenomistajan kanssa.

Heikki Poroila