Otsikko
Kerrotko, miten elokuvia saa (ei saa) esittää koulussa. Voiko missään tapauksessa esittää kokonaan? Onko eroa suomalaisten ja ulkomaisten elokuvien välillä?…

Kysytty

Kerrotko, miten elokuvia saa (ei saa) esittää koulussa.
Voiko missään tapauksessa esittää kokonaan? Onko eroa suomalaisten ja ulkomaisten elokuvien välillä?
Kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elokuvia ei saa lainkaan esittää koulussa ja muuten julkisissa tilaisuuksissa. Tekijänoikeuslain 21 pykälän mukaan "teoksen, joka on julkaistu, saa esittää julkisesti jumalanpalveluksen ja opetuksen yhteydessä", mutta saman pykälän mukaan tämä ei koske näytelmä- tai elokuvateosta. Elokuvan esittämiseen julkisesti tarvitaan aina lupa.

Erinomainen lähde tekijänoikeusasioihin muutenkin kuin kirjastoon liittyvissä asioissa on Heikki Poroilan kirja Tekijänoikeus ja kirjastot.

1 ääntä

Kommentit

Jos on Creative Commons lisensoitu elokuva niin sen saa näyttää.