Onko mahdollista ostaa elokuvalle esittämisoikeuksia, paljonko nämä yleensä maksavat, mistä niitä voi ostaa, ja saako tällöin elokuvan esittämistä esim…

Kysytty

Onko mahdollista ostaa elokuvalle esittämisoikeuksia, paljonko nämä yleensä maksavat, mistä niitä voi ostaa, ja saako tällöin elokuvan esittämistä esim. mainostaa ja kerätä pääsylipputuloja? Haluaisimme pitää koululla elokuvailtoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain 21 §:n mukaisesti elokuvateoksen julkiseen esittämiseen tarvitaan aina lupa.

Tekijänoikeuslaki 21 § http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

"Teoksen, joka on julkaistu, saa esittää julkisesti jumalanpalveluksen ja opetuksen yhteydessä.

Julkaistun teoksen saa myös esittää julkisesti tilaisuudessa, jossa teosten esittäminen ei ole pääasia ja johon pääsy on maksuton sekä jota muutoinkaan ei järjestetä ansiotarkoituksessa.

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske näytelmä- eikä elokuvateosta. Elokuvateoksen julkisesta esittämisestä tutkimuksen ja korkeakoulutasoisen elokuvaopetuksen yhteydessä säädetään 16 c §:ssä."

Elokuvaoikeuksien hankinta
Lupa käyttämiseen on aina yksilöllinen. Luvan antajan selvittäminen on parasta aloittaa tuottajasta. Elokuvan oikeuksien hallinnointia ei ole ainakaan toistaiseksi järjestetty kollektiiviselle pohjalle.
Lähde: http://www.tekes.fi/julkaisut/juridi/luku6.htm

Osapuolet voivat sopia maksettavista korvauksista ottaen huomioon kaikki merkityksellisiksi katsomansa seikat. Korvaus voidaan sitoa mihin tahansa osapuolten sopimiin kriteereihin.