Ovatko Sherlock Holmesin tekijänoikeudet rauenneet?

Kysytty

Ovatko Sherlock Holmesin tekijänoikeudet rauenneet?

Vastaus

Vastattu

Sherlock Holmes on fiktiivinen hahmo, joten hänellä ei voi olla tekijänoikeuksia.

Sen sijaan Sherlock Holmesista kirjoitetut tarinat riippuvat ne kirjoittaneen henkilön tekijänoikeuksien voimassaolosta. Holmesin alkuperäisen keksijän Arthur Conan Doylen tekijänoikeudet ovat rauenneet Suomen tekijänoikeuslain 43 §:n mukaan, koska yli 70 vuotta on kulunut tekijän kuolemasta. Sen sijaan myöhemmin Sherlock Holmesista pastisseja, parodioita ja muita teoksia kirjoittaneiden Holmes-jutut voivat hyvinkin olla vielä suojattuja.

Kansainvälisesti asia voi olla mutkikkaampi, sillä tekijänoikeuslait vaihtelevat maittain. Esimerkiksi Yhdysvalloissa osa Doylen teoksista on vielä tekijänoikeuksien suojaamia. Toisaalta oikeus on tehnyt sielläkin päätöksen, että Holmesin hahmo on vapaasti käytettävissä. Asiasta kerrotaan Ylen uutisessa osoitteessa https://yle.fi/uutiset/3-7010997.

Suomen tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.

2 ääntä

Kommentit

Käännöksellä, esimerkiksi suomenkielisellä käännöksellä on oma tekijänoikeutensa! Tämä on otettava huomioon vaikka alkuperäisen teoksen tekijänoikeudet olisivat ns rauenneet. Lisätietoja: esim. Sanaston sivuilta.