Otsikko
Pian 11-vuotias tyttäreni tykkäisi lukea, mutta ei oikein löydä mieleisiä kirjoja luettavaksi. Hän ei välitä fantasiasta eikä scifistä, ja toisaalta esim…

Kysytty

Hei! Pian 11-vuotias tyttäreni tykkäisi lukea, mutta ei oikein löydä mieleisiä kirjoja luettavaksi. Hän ei välitä fantasiasta eikä scifistä, ja toisaalta esim. Lasse ja Maija -tyyppisten dekkarien kohderyhmää hän ei enää ole. Hän on pitänyt kovasti esim. kirjasta Kelly, Jacqueline: Luonnonlapsi Calpurnia Tate. Olisi hienoa saada vinkkejä vastaavanlaisista, vähän paksummista kirjasarjoista / tarinoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Calpurnia Taten ystävä saattaisi hyvinkin pitää L. M. Montgomeryn tyttökirjaklassikoista, Anna- ja Runotyttö-sarjoista. Niissä on samanhenkistä vanhan ajan elämää ja itsenäiset, ei aina annettuihin muotteihin taipuvat päähenkilöt.

Henna Helmi Heinosen IceLove-sarja kertoo muodostelmaluistelua harrastavista tytöistä ja heidän elämästään. Sarjan ensimmäinen osa on nimeltään Nellyn uudet kuviot. Sarjan eri osissa on päähenkilönä aina joku joukkueen jäsenistä.

Myös Cathy Cassidyn Suklaamuruset-sarjassa päähenkilö vaihtelee. Sarjan kuudessa osassa tarinansa saavat kertoa vuorollaan kukin uusperheen sisaruksista.

R. J. Palacion Ihme kertoo Augustista, jonka kasvot ovat vakavasti epämuodostuneet. Muuten hän on aivan tavallinen poika, mutta miten saada muut näkemään se, kun on aika siirtyä kotikoulusta muiden lasten joukkoon tavalliseen kouluun?

Muutamista fantasiaelementeistä huolimatta uskallan suositella upeaa kasvutarinaa, Astrid Lindgrenin Ronja ryövärintytärtä.

Raina Telgemeierin sarjakuvaromaanit Hymy ja Siskot ovat mukaansatempaavia kertomuksia tyttöjen elämästä.