Mikä näytelmä esitettiin Turun Kaupunginteatterissa 5.11.1961? Toimiko teatteri silloin Turun Konserttisalissa?

Kysytty

Mikä näytelmä esitettiin Turun Kaupunginteatterissa 5.11.1961? Toimiko teatteri silloin Turun Konserttisalissa?

Vastaus

Vastattu

Turun kaupunginteatteri toimi evakossa kahdeksan vuotta Konserttitalolla vuodesta 1954 vuoteen 1962, joten kyseinen näytös on ollut Konserttitalolla. Sen sijaan mistä näytelmästä oli kyse, on vaikea sanoa. Sinä syksynä oli useita ensi-iltoja:

Mika Waltari: Yövieras 8.9.1961

Eckhardt, Fritz: Velipuolet Wienissä 30.9.1961

Gibson William: Ihmeidentiekijä 13.10.1961

Lähteet:

Terho Henri: Teatteria Turussa 1940-luvulta 1970-luvulle (2006)

Turun kaupunginteatterin ohjelmiston ensi-illat 1960-1969 https://tkteatteri.fi/ohjelmisto/esitysarkisto/ensi-illat-1960-69/

0 ääntä

Kommentit

Sanomalehdissä olleen Turun Kaupunginteatterin viikko-ohjelmiston (esim. Helsingin Sanomat 30.10.1961) mukaan sunnuntaina 5.11. oli kaksikin näytäntöä, juuri yllä mainituista näytelmistä. Kello 13 esitettiin Mika Waltarin komedia Yövieras ja kello 19.30 itävaltalaisen Fritz Eckhardtin komedia Velipuolet Wienissä.