Minkälaista on Mika Keräsen tyypillinen teksti?

Kysytty

Minkälaista on Mika Keräsen tyypillinen teksti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mika Keränen on kirjoittanut toistakymentä lasten- ja nuortenkirjaa viroksi ja osa näistä on suomennettu. Keräsen kirja Peidetud hõbedane aardelaegas (suom. Hopeinen aarrearkku, 2010) valittiin Virossa vuoden 2009 parhaaksi lastenkirjaksi ja se sai Viron kulttuurirahaston kirjallisuuspalkinnon. Mika Keränen kirjoittaa suorasanaista kaunokirjallisuutta. Hänen teoksiaan on esitelty mm. Ismo Loivamaan kirjassa Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 9 (ilmestynyt v. 2013, kustantaja Avain)

Tyypillisestä tekstistä voisi sanoa vaikkapa sen, että se on sekoitus seikkailua, vauhtia ja leppoisaa tunnelmaa. Keräsen kirjoista löytyy kohtuullisen paljon blogikirjoituksia ja kirja-arvosteluita mm. Goodreads-sivustolta (https://www.goodreads.com/), joissa kiitetään esim. kirjojen selkeää rakennetta ja sujuvaa kuvausta.

https://www.goodreads.com/search?utf8=%E2%9C%93&query=mika+ker%C3%A4nen

Ismo Loivamaa toteaa artikkelissaan, että kerronnassa kirjan kertoja on aktiivisesti läsnä. Loivamaa mainitsee kerronnan elävyyden ja yksityiskohtaiset kuvaukset mm. kaupunkimiljööstä ja eri henkilöistä.