Etsin 90-luvulla usein lukemaani lastenkirjaa, joka sisälsi tehtäviä muistaakseni kolmessa erilaisessa maailmassa: tarinan päähenkilöt päätyivät jotenkin…

Kysytty

Etsin 90-luvulla usein lukemaani lastenkirjaa, joka sisälsi tehtäviä muistaakseni kolmessa erilaisessa maailmassa: tarinan päähenkilöt päätyivät jotenkin dinosauruksien aikaan, robottimaailmaan ja Rooman keisarien aikaan. Näissä seikkailuissa lukija sitten ratkoi mitä moninaisempia tehtäviä. Roomaan sijoittuvasta tarinasta muistan erityisesti tehtävän, jossa piti selvittää mikä ruoka oli myrkytetty. Vihjeenä oli ”tapettius tenies” ja vastaus tietenkin paistetut sienet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yllätysmatkat : seikkaile ja ratkaise -kirjassa on kolme tarinaa: Dinosaurusten jalanjäljillä ; Bussilla halki avaruuden ja Aikajunalla antiikin Roomaan.

Kirja on vuodelta 1989 ja siinä lukija voi itse osallistua tarinoiden ratkaisuun. Antiikin Rooma -tarinassa selvitellään mm. myrkytetyn ruoan arvoitusta.

Samaan sarjaan kuuluu myös ainakin Kummitusmatkat-niminen kirja.

Voit tarkistaa teoksen saatavuustiedot Piki-verkkokirjastosta: https://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/welcome