Missä kaikissa lastenkirjoissa/lehdissä/kuunnelmissa/videoissa käsitellään kuolemaa ja kuolemista?

Kysytty

Missä kaikissa lastenkirjoissa/lehdissä/kuunnelmissa/videoissa
käsitellään kuolemaa ja kuolemista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mene pääkaupunkiseudun kirjastojen Plussa-aineistohakuun (osoitteessa http://www.libplussa.fi/). Valitse tarkennettu haku, ja sieltä asiasanahaku. Kirjoita asiasanoiksi kuolema ja lastenkirjallisuus. Saat jo koko joukon viitteitä.

Jotta kuitenkin hakutuloksesi olisi kattavampi, tutki Helsingin kaupunginkirjaston luokitusjärjestelmästä, missä luokissa on kuolemaa käsittelevää kirjallisuutta (aihetta on käsitelty hyvin monista näkökulmista, esim. surutyön, uskonnon, filosofian, saattohoidon jne. kannalta, ja ne kaikki ovat omissa luokissaan). Kirjoita tarkennetussa haussa luokkanumero asiasanahakuun, ja valitse alimmasta valikosta lastenosastolta löytyvä aineisto. Tällä tavoin löydät jo varsin huomattavan määrän materiaalia.

Lehtiartikkeliviitteitä voit etsiä kirjastoissa Aleksi-tietokannasta esim. hakusanalla kuolema.

Lastenkirjoja, joissa käsitellään kuolemaa, ovat esim. Gray, Nigel: Pikkunallen isoisä (2000); Garvey, Linda K.: Lahja Katille (1999); Riitta JALONEN: Elisabet, nalle ja pikkuveli, jota ei ole. (1994); Liikkanen, Annu
Nimeke: Hei vaan, mummi!

Luettelo kuolemaa käsittelevistä kuva- ja satukirjoista, nuortenkirjoista ja tietokirjoista löytyy Oulun kaupunginkirjaston sivulta osoitteesta http://www.ouka.fi/kirjasto/lakuolo.htm