Etsin lastenkirjaa joka kertoi muistaakseni nuoresta tytöstä joka asui Lapissa. Tarinassa oli myös noita (tai jokin vanha eukko) joka yhdessä kuvituksessa…

Kysytty

Hei, etsin lastenkirjaa joka kertoi muistaakseni nuoresta tytöstä joka asui Lapissa. Tarinassa oli myös noita (tai jokin vanha eukko) joka yhdessä kuvituksessa juoksi helmojaan pidellen. En osaa sanoa milloin kirja julkaistiin mutta se on ainakin joitakin vuosikymmeniä vanha (ehkä jopa 50/60-luvulta?). Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Annikki Setälän Pikkunoita, joka on ilmestynyt vuonna 1959. Kirjassa pikkunoita päättää muuttaa itsensä vuoden ajaksi Uula-pojaksi ja jäädä asumaan Lapin taloon. Ihmisten parissa hän kokee seikkailuja mutta joutuu myös ristiriitaisiin tilanteisiin. Kansikuvassa noita juoksee hameitaan pidellen.

Kirja on julkaistu kahdesti Lasten toivekirjasto -sarjassa, ja vaikka kansi on erilainen, itse kuva on molemmissa sama. Se löytyy mm. Kirjasammosta: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au912e2a0a-73e5-432b-9f24-4c73a7b3443f.