Olen nelikymppinen nainen, ja käynyt normaalit peruskoulun ja ammatillisen opetuksen englannin tunnit. Englannin kielitaitoni on huono, sanavarasto suppea…

Kysytty

Hei! Olen nelikymppinen nainen, ja käynyt normaalit peruskoulun ja ammatillisen opetuksen englannin tunnit. Englannin kielitaitoni on huono, sanavarasto suppea. Olen koettanut katsella kielikurssimateriaalia sekä kirjastosta että kirjakaupoista. Kurssit lupaavat paljon, mutta ongelmani on, että mieleenpainamiskykyni on kehno. Siis tieto karttaa päätäni. Eli mietin, olisiko jotain lainattavaa tai kohtuuhintaista kielikurssimateriaalia, joka minulle soveltuisi? Eli jotain hauskaa, jolla pääsisin alkuun. Se voi olla yhtä hyvin lapsille tarkoitettua. Englantilais-suomalaisen vitsikirjan jo lainasin, millä virkistän älynystyröitäni. Nettimateriaali ei käy, minulla ei ole tällä hetkellä kotona nettiä. Pääasiallisin tarkoitus on tällä hetkellä laajentaa sanavarastoa, kielioppiin ennättää panostaa myöhemmin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hauskoista ja riittävän helpoista kirjoista on hyvä opiskella kieltä. Tällaisia voisivat olla sarjakuvat, dekkarit, lastenkirjat tai vaikkapa keittokirjat. Oppimista helpottaa myös se, että lukee vieraalla kielellä kirjan, jonka on lukenut jo aiemmin suomeksi. Englanninkielisiä elokuvia ja äänikirjoja (vaikkapa lastenaineistoa) kannattaa myös käyttää kielen harjoitteluun. Easy readers –kirjat ovat helppoa englantia. Moniin kuuluu kirjan lisäksi myös cd. Kaikkea tätä aineistoa saa lainaan Helmet-kirjastoista. Alla luettelo aikuisten englanninkielisistä Easy reader –kirjoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Seasy%20readers__Ff%3Afacetc…

Kielikursseista voisit kokeilla esimerkiksi Stepping Stones 1 (tekijät Liisa Huhtala-Halme, Nanna Qvist, Penelope Roux) –nimistä kurssia, joka on aikuisopiskelijoille tarkoitettu, puhumisen harjoitteluun ja omakohtaisen kielen käyttöön kannustava kurssi. Kurssiin kuuluvan kirjan ja cd:n saa lainaan Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sstepping%20stones%20huhtala…

Helmet-kirjastokortilla voit käyttää myös kirjaston verkkokielikursseja. Niitä voi käyttää myös kirjaston asiakastietokoneilla kaikissa Helmet-kirjastoissa:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Kielikurssit/Verkkokielikurssit(39…

Palveluun kirjaudutaan kirjastokortin numerolla ja salasanalla. Englanninkursseista Who’s calling? –kurssilla voi harjoitella puhelinkeskustelua.