Olen kiinnostunut dekkaripiiristä. Miten se toimii ja miten kirjojen aiheita käsitellään. Lukevatko kaikki piiriläiset saman kirjan vai tietyn kirjailijan…

Kysytty

Olen kiinnostunut dekkaripiiristä. Miten se toimii ja miten kirjojen aiheita käsitellään. Lukevatko kaikki piiriläiset saman kirjan vai tietyn kirjailijan teoksia? Kaikki kysymykseen liityvä kiinnostaa! Toivon pitkää ja perusteellista vastausta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletko kiinnostunut nimenomaan Helsingissä pyörivistä dekkarilukupiireistä? Itse vedän Pasilan kirjastossa Helsingissä rikoskirjallisuuden lukupiiriä. Voin siis kertoa siitä. Helsingissä toimii myös Tapulikaupungin kirjaston rikoskirjallisuuden lukupiiri, josta löytyy tietoa osoitteesta http://www.lib.hel.fi/Page/fa9bad9b-78e3-4002-a813-d2dcfccc8c7e.aspx. Suomen dekkariseura pyörittää puolestaan omaa dekkarilukupiiriään Kallion kirjastossa, ja siitä löytyy lisää asiaa osoitteesta http://dekkariseura.wordpress.com/dekkarilukupiiri/. Jos nuo kiinnostavat, kannattaa tiedustella asiaa suoraan tuolla mainituilta henkilöiltä.

Pasilan rikoskirjallisuuden lukupiiri kokoontuu Pasilan kirjastossa noin neljän viikon välein torstaisin kello 18.00. Kesällä pidämme taukoa. Osallistujia on ollut tähän mennessä kolmesta kymmeneen kullakin kokoontumiskerralla. Lukupiiriin voi ilmoittautua mukaan vapaasti, ja halutessaan voi tulla mukaan vaikka vain yhdelle kokoontumiskerralle.

Kullekin kokoontumiskerralle on valittu jokin rikoskirja, jonka kaikki osallistujat lukevat kokoontumiskertaan mennessä. Kokoontumiskerralla kirjasta sitten keskustellaan pyöreän pöydän äärestä. Aloitan tavallisesti ohjatulla kierroksella, jonka aikana kukin osallistuja saa kertoa, mitä kirjasta on jäänyt päällimmäisenä mieleen. Muuten keskustelu on vapaata, joskin tarvittaessa ohjaan keskustelua jakamalla puheenvuoroja hiljaisemmille osallistujille. Yleensä kokoontuminen kestänyt tunnista lähemmäs kahta tuntia, aina sen mukaan miten keskusteltavaa on riittänyt kirjasta.

Kirjat valitaan yhdessä. Suurimman osan kirjoista olen ehdottanut minä, mutta luonnollisesti myös muiden osallistujien toiveita otetaan mielellään mukaan, jos kirjoja vain on saatavilla. Yritämme ottaa erilaisia dekkareita, miesten ja naisten kirjoittamia, vanhoja ja uusia.

Kysy toki lisää, jos haluat tietää vielä muuta.