Miten kirjastot ovat ohjanneet tai opettaneet asiakkaita lukemisen ja lukuharrastamisen eri tavoissa?

Kysytty

Tuore Lukemisen kulttuurit -kirja sai pohtimaan, miten kirjastot ovat kirjastolaitoksen historian eri vaiheissa ohjanneet tai opettaneet asiakkaita lukemisen ja lukuharrastamisen erilaisissa tavoissa?

Vastaus

Vastattu

Yleisten kirjastojen rooli lukemisen ja lukuharrastuksen tukemisessa on ollut - ja on - hyvin moninainen aina tarjolla olevan aineiston valinnasta satuhetkiin, lukuhaasteisiin ja kirjailijavierailuihin. Seuraavista teoksista löytyy tietoa aiheesta.

Eskola, Eija: Tarinaa kirjastoista ja lukemisesta vuosilta 1910-1970 (BoD, 2019)

Kirjastot aikuisten lukemisen edistäjinä (Helsingin kaupunki, 2018), myös verkkojulkaisuna: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/Kirjastot%20aikuis…

Luukkanen, Tarja Liisa: Mitä maalaiskansa luki? : kirjasto, kirjat ja kirjoja lukeva yhteisö Karstulassa 1861-1918 (SKS, 2016)

Tuomi, Pirjo: Kirjojen keskellä : kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana (Avain, 2011)