Olen huomannut Helmetistä kirjoja etsiessäni, että kirjat ovat joskus 'korjattavana'. Tästä on tullut mieleen kysyä muutamaa asiaa. Onko kirjastoissa olemassa…

Kysytty

Hei, olen huomannut Helmetistä kirjoja etsiessäni, että kirjat ovat joskus 'korjattavana'. Tästä on tullut mieleen kysyä muutamaa asiaa. Onko kirjastoissa olemassa sellainen työ, kuin kirjojen korjaaja? Vai onko se työ ulkoistettu joillekin yksityisille firmoille? Ja minkälaisen koulutuksen vaatii kyseiseen työtehtävään päästäkseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Korjattavissa olevien kirjojen korjaaminen kirjastossa tähtää aineiston käyttöiän pidentämiseen. Perinteisesti kaikki mikä oli korjattavissa, pyrittiin korjaamaan omassa kirjastossa. Tavallisimmin sitä ovat tehneet käsistään näppärimmät työntekijät, mutta isommissa kirjastoissa on ollut myös päätoimisia kirjankorjaajia. En osaa sanoa, vieläkö tällaisia vakansseja on olemassa, mutta ainakin 2010-luvun alussa esimerkiksi Tikkurilan kirjastossa kirjankorjaaja oli ja Helsingin kaupunginkirjastolla on 1990-luvulla ollut peräti yhdeksän sitojaa.

En ole kuullut, kirjojen korjaamisen ulkoistamisista, paremmin tietävät voivat korjata. Mitä kouluttautumiseen tulee, virallista kirjaston kirjankorjaajan "tutkintoa" ei ole, mutta ns. kirjansitojan ammattitaito on luonnollisesti kovaa valuuttaa, jos päätoimiseksi korjaajaksi pyrkii (ainakin työväenopistoissa tällaisia kursseja on järjestetty). Kirjaston työ ei kuitenkaan ole pelkästään tai edes pääosin uudelleen sitomista, vaan se koostuu pienemmistä toimista, joihin kouluttaudutaan työpaikalla.

Jos vakavissaan haluaa tähän työhön, kannattaa varmaan ensimmäiseksi ottaa yhteyttä suurimpaan eli Helsingin kaupunginkirjastoon ja tiedustella lähitulevaisuuden mahdollisuuksia.

Heikki Poroila